Permalänk
Medlem

Accesspunkt Zyxels Armor X1

Är den något att ha? Eller nåt för liknande pengar som är att föredra?

Permalänk
Medlem

Ubiquitis accesspunkter är grymt prisvärda och det går att utöka med flera framöver om du skulle vilja det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skarj:

Är den något att ha? Eller nåt för liknande pengar som är att föredra?

Ska du använda den som accesspunkt, så visst. Ska du använda den som wifi extender så tänk om.

Finns det någon särskild anledning att välja just denna? Vad har du för router?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Typ halva priset, mest därför och som AP ja. OK?

Permalänk
Medlem

@Skarj:

Lyckades givetvis svara på fel;) Men anledningen var just priset i färhållande till Herr N. tipset, som jag även haft ögonen på men en pro går på över 1500 kr och den jag frågade om på knappa 800 kr, men om det är dumsnålt har jag inga problem med att tänka om.
Ska trådas ihop med en ASUS router

Permalänk
Medlem

Armor 1 fungerar säkert utmärkt. Tänk på att du ev bör sänka effekten på din router och AP så de inte överlappar för mkt. Bättre att klienterna byter AP än att de lligger kvar på fel AP när du rör dig runt i huset.

Permalänk
Medlem

@teejee: Hörs bra, är nog inget problem, en gammal repeater nu som drar lasset (då routern är i ett ytter hörn på huset, fiber in i ett förråd), så i praktiken blir AP det enda som används, möjligen i köket kan den hålla sig på routern, men det är OK. Det är framför allt Netflix på appleTVn som vill ha lite bättre fräs än vad den gamla repeatern vill bjuda på.

Permalänk
Medlem

Beställd.

Permalänk
Medlem

Äger en själv som jag kör med kabel till en Asusrouter. Både Asusroutern och X1 stödjer MU-MIMO vilket är trevligt för framtiden.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

@nyllet83: Stabil och snabb? Använder du din som AP?

Permalänk
Medlem

@Skarj: Ja den är stabil och snabb. Använder den som AP för att kunna täcka hela lägenheten med nät på 5Ghz

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

@nyllet83: Får se om jag lyckas med samma sak i huset då, inga betongväggar så hoppas på det bästa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skarj:

@teejee: Hörs bra, är nog inget problem, en gammal repeater nu som drar lasset (då routern är i ett ytter hörn på huset, fiber in i ett förråd), så i praktiken blir AP det enda som används, möjligen i köket kan den hålla sig på routern, men det är OK. Det är framför allt Netflix på appleTVn som vill ha lite bättre fräs än vad den gamla repeatern vill bjuda på.

Som jag sa i början så dra nu en kabel till denna nya och använd den som Accesspunkt och inte extender/repeater. En repeater dödar din fart eftersom allt sänds två gånger över nätverket om det går genom repeatern. Tillsammans med det faktum att WiFi är generellt sätt dåligt på samtidiga användare så tappar du väldigt mycket fart.

Sedan var det synd att jag såg ditt svar angående Asus-router försent. Om du har en Asus router med AC-standard och skaffar en accesspunkt från Asus med AC-standard så kan dina enheter hoppa mellan router och accesspunkt beroende på vilken som är starkast på samma vis som går om du har flera Ubiquiti AP's. Har man redan en Asus router är det ju nice att kunna utnyttja den finessen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Tanken är att ha den som en trådas (in, 1 gbit) och sprida wifi som en AP, har idag 2 fasta nätverksuttag i den här delen av huset, skaffade för massor av år sedan en repeater som börjar vara out of date nu, då visste jag inte att AP fanns, alternativt att de inte gjorde det eller var för dyra då.

Osäker om min Asus har AC, tror den heter 66 något, men sitter monterad lågt och på vägg, så det är för jobbigt att kolla;) Går säkert att se i routerinställningarna, men vad jag förstår är det hur som helst AC speed via denna som AP + att det kommer att vara den som blir uppkopplingen för alla trådlösa enheter då vi "lever" i den delen av huset, den andra är mer garage, förråd, tvätstuga, bastu och sånna ställen jag klarar mig rätt bra utan blixtsnabb uppkoppling på wifi=)